Januari is de maand dat Nederland weer massaal zijn zomervakantie boekt. Mijn omgeving spreekt van woeste plannen naar diverse exotische bestemmingen; Canada, Brazilië, Bali. Ik word daar altijd wat door geïntimideerd en niet alleen vanwege het prijskaartje.
Onze oudste kan namelijk slecht tegen verandering. Het positieve hiervan is dat we, zoals hij zelf zegt, minimaal drie weken op vakantie moeten. Hij heeft immers twee weken nodig om te wennen. Ik kan niet anders dan het met hem eens zijn, dus vol goede moed ga ik het internet op.
Appeltje-eitje
Het internet. Het plannen van de perfecte vakantie zou appeltje-eitje moeten zijn. En voor sommige mensen is dit ook het geval. Ik ben niet één van die sommige mensen. De luxe B&B die ik ooit voor echtgenoot en mij boekte, bleek onder het mom van design, een toilet zonder deur te hebben en het uitzicht van het via Airbnb gevonden appartement in Maastricht was niet de beloofde Maas, maar een blauw grensbord met ‘België’ erop.
Open-mind en kindvriendelijk
Ervaringen uit het verleden bieden evenwel geen garantie voor de toekomst, dus positief gestemd ga ik aan de slag. Volgens Skyscanner is het tijd voor wat anders en ofschoon ik dat betwijfel, lees ik verder. Omgaan met onvoorspelbare weersomstandigheden in een exotische bestemming haalt je compleet uit je comfort zone. Eerlijk is eerlijk, het eerder genoemde zip-lining in Panama of gemasseerd worden door een python in de Filipijnen doen dat bij mij ook.
Tijd voor een meer gerichte zoekopdracht: vakantie met kinderen. De keuze is reuze: van een ezeltocht door de Dordogne tot een luxe villa in Toscane. Ik haak na een half uur af, online vakantie boeken is zó niet mijn ding.
Persoonlijke aandacht
Ik doe dat liever ouderwets bij een reisbureau. Op naar het winkelcentrum dus, voor een goed gesprek:
´Goedemorgen, u komt een vakantie boeken?´
´Ja, voor de zomer.’
´Wat had u in gedachte?’
´Nog niets concreets, behalve dat het kindvriendelijk moet zijn.´
´Dan geef ik u deze reisgidsen mee. Kijkt u er eens rustig naar en dan hoor ik wel wat het gaat worden. U kunt het natuurlijk ook zelf online boeken.’
‘U heeft niets aan te bevelen?’
‘Aanbevelingen vindt u onder reviews op de websites van de betreffende vakantiebestemming.’
‘En wat vindt u zelf van de locaties?’
‘Dat kan ik u niet zeggen, ik ben er nog nooit geweest.’
‘Wellicht één van uw collega’s?’
‘Nee, die ook niet.´
God, wat mis ik de bereisde medewerkers van de oude NBBS winkels, voor wie geen moeite te veel was om mijn vakantie-op-maat te vinden.
Terug bij af
Afgelopen jaar zaten we in een prachtige appartement in Spanje. Zo één waar je poedelnaakt je eigen zwembad in kan springen en waar de pool-boy twee keer per week de blaadjes uit datzelfde bad komt scheppen. Zo één zoek ik dit jaar ook weer. Alleen wat goedkoper. Ik bezuinig graag op die pool-boy, maar niet op de Wi-Fi en de ruimte. Tenslotte is het ook mijn vakantie.
Deze blog is ook gepubliceerd bij De Mama Company.
Leave A Reply