Communicatie, inspiratie, marcom, Marketing

Netwerkcommunicatie: slim of rete-irritant (2)

Een tijdje geleden deed ik iets heel engs.
Ik deelde mijn inzending voor een schrijfwedstrijd op social media.

Hoezo eng? hoor ik je denken.
Geloof me, voor menig (beginnend) schrijver is het delen van zijn eigen creatie zenuwslopend. Het is toch een beetje je kindje. En je wilt ook niet horen dat die lelijk is. Daarom zijn alle baby’s op z´n minst schattig. Van een verhaal kan je dat niet zeggen, in ieder geval niet als het geschreven is door iemand van boven de acht jaar.

Enfin.
Ik deelde dus mijn inzending en ik kreeg heel veel likes. Minder dan de foto van mij en mijn dochter in dezelfde bloemetjes jurk, maar toch. Genoeg om opgelucht adem te halen.
Tot mij iets opviel.

Barrière
De verwonnen likes zijn op mijn eigen FB pagina. En niet op de pagina van de wedstrijd organisator. Op die pagina heb ik slechts één like (stem), en die is van mijzelf. Best triest.

Hoe kan dat?
Het antwoord is simpel: het publiek kan alleen op je verhaal stemmen wanneer ze een profiel hebben aangemaakt op de website van Heel Nederland Schrijft.
Barrière! In ieder geval voor mijn virtuele achterban.

Inhoud versus marketing
Vanuit marketing begrijp ik de oproep heel goed. Een groot aantal deelnemers zal hetzelfde hebben gedaan als ik, waardoor Heel Nederland Schrijft eenvoudig en voor niets haar bereik, op z’n minst eenmalig, heeft vergroot.

Vanuit de inhoud blijf ik daar toch wat sceptisch over. Gaan die likes van de eigen achterban nou echt mee bepalen welk verhaal het best geschreven is? En wat is dan doorslaggevend?

De huidige fotowedstrijd van het NRC heeft dat in mijn ogen beter opgezet. Iedereen kan stemmen zonder in te loggen en aan het eind van de maand is er een publieks- en vakjury prijs. Op deze manier wordt én de moeite van de fanatieke eigen promotor beloond én de inzending apart beoordeeld op kwaliteit van inhoud.

Voordat de verontwaardiging losbarst:
Ik zeg niet dat het één niet samen kan gaan met het ander. Iemand kan fantastisch fotograferen of schrijven en ook nog eens zeer veel stemmen daarvoor werven. Good for you!
En dat een platform zijn leden, deelnemers of andere vorm van volgers inzet om zijn eigen zichtbaarheid te vergroten juich ik alleen maar toe.
Ik heb wel mijn twijfels over een verplichte inlog voor stemmen. En het vermengen van publiek- en jury opinie.

En jij? Hoe denk jij hier over?

 

P.S. De links naar mijn inzendingen vind je achter de vetgedrukte woorden:

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Simone | runnersmiles.nl 25 augustus 2015 at 18:47

    Je hebt gelijk Bar, die drempel is erg hoog om je in te schrijven voor je kunt stemmen. En de drempel is heel laag om een post te liken.
    En nu heb je ons weer even herinnerd aan de wedstrijden… Had je voor ons de drempel ook een beetje kunnen verlagen door een linkje toe te voegen om alsnog te kunnen stemmen ?

    • Reply Barbara | barbaraschrijft.nl 25 augustus 2015 at 20:27

      Dank je Simone. De linkjes staan in de P.S. Ik heb de tekst wat aangepast en ze vetgedrukt gemaakt, zodat dit duidelijker is.

    Leave a Reply